mandag 7. september 2015

Steppehauk

Så var hellet med meg igjen. Satt i vegkanten på Agger Tange og studerte 2 havørner som spiste på et åte ute på en av gressengene. Hørte så en ukjent lyd og måtte se meg omkring, og der kom det en lys og elegant fugl svevende lavt over terrenget, tydelig på jakt etter føde. Yesss, han myrhauk tenkte jeg, meen stemte det helt? Fikk hurtig fyrt av noen bilder i det den dro forbi, og så var det hjem og studere bilder, legge ut på FB (den lokal DOF-avdeling) for å få bekreftet art. Og ja, alle er enige om at det er en steppehauk. Ny art for meg og en ganske sjelden art under trekket i Danmark. Bildene ble ikke spesielt gode, da kameraet ikke var rigget for fluktbilder, men shit au, legger de ut likevel!



2 kommentarer:

  1. Grattis med ny art! Har lenge vært en drømmeart for meg dette, men ikke lyktes så langt. Og så er det så og si bare ungfugler her. Flott obs!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det her var jo ren flaks, og jeg som ikke har peiling på hva jeg har sett av arter. Så til min lille forskrekkelse at jeg hadde obs av 136 arter i Dof-basen!. Men steppehauken var en utrolig flott (kort) opplevelse. Ellers er det sivhaukene som er mest aktiv på tangen av rovfuglene for tiden. Så i hvertfall 3 stk der i går. Vh/ Jan

      Slett