søndag 19. mai 2013

Gråstrupedykker og sivhauk

Ofte spiller tilfeldighetene inn i en hobbyfotgrafs liv. I går var vi en liten tur ut til vesterhavet i et fantastisk sommervær.Denne del av kysten ligger innenfor Nationalpark Thys grenser. Lite fugleliv å  se utenom måker og splitterner. Men i det jeg skal til å sette meg inn i bilen, hvisker min kjære kone: Se bak deg, jeg snur meg langsomt og der kommer en sivhauk i flott glideflukt. Fint opplyst av kveldssolen med Flade Sø og landskapet innenfor i bakgrunnen. Knapt nok tid til å tenke før kameraet sitter i hånden og utløserknappen trykkes ned, og heldigvis er kameraet stort sett forhåndsinnstilt for slike situasjoner, men litt flaks skal man ha. Synes det ble et brukbart miljøbilde i alle fall.


Det ligger en liten innsjø her i nærheten som jeg av og til tar turen inn til. Jeg har observert en god del fuglearter her, kan nevne skogsnipe, flaggspett, fuglekonge, gransanger, blåmeis, kjøttmeis, toppmeis, stillits, linerle, bokfink, dvergdykker, knoppsvane, brunnakke og stokkand. For noen dager ssiden oppdaget jeg også en gråstrupedykker, som snart viste seg å være hannen i et par. De var faktisk ivrig i gang med reirbygging, og i dag tok vi turen innom denne innsjøen igjen for se om fuglen var i aktivitet. Og det var de, den ene lå på reiret mens den andret svømte rundt, ikke så langt unna. Det ble stelt i reiret, men vanskelig å se om det var egg. Holder litt avstand for ikke å forstyrre. Er spent på hvordan hekkingen går, da dette området er relativt beferdet. Bildet er tatt fra skogsveg like ved, og det er tursti hele vegen rundt, hvor det både gåes, sykles og rides.I tillegg bades det her når den sesongen kommer igang.

  

3 kommentarer:

  1. Ja en skal ha flaks av og til, bra fanget av den fine hauken. Gråstrupedykker har jeg ikke sett enda, også det er fin fugl.

    Ottar

    SvarSlett
  2. Bra gjort å komme i posisjon så raskt, flott fanget

    SvarSlett
  3. Bra jobba - flott motiv! Arti svanebilde i siste innlegget og! Og så får du bare videre jobbe med "digiscopinga". Ble slett ikke verst dykkerne. Driver mye slik foto selv, og det blir som regel bedre med prøving og feiling underveis...

    SvarSlett