torsdag 17. januar 2013

Vinter på "Tangen"

Vi har en liten kuldeperiode her i Thy nå, med nattetemperaturer ned mot -10 grader. I dag varmet imidlertid sola såpass at temperaturen kom opp på en minus 2 til 3 grader, og det var perfekt vær til en liten fotoutflukt etter jobb.
Føste inntrykk i dag var denne unge svanen som lå urørlig ute på isen, ble litt bekymret da den  fremdeles lå på samme sted og like urørlig, ca 1 1/2 time senere, men håper det ikke er noe galt med den. Får se om den har beveget på seg til i morgen.
Status 18.01: Borte i dag, så det var nok kun en middagslur dette :-)







Spaserte en liten runde på stranden ute ved fergeleiet, og da kom disse to knoppsvanene "dundrende" inn fra kanalen i tett flyposisjon

Og så var den musvåkene da, i dag så jeg 3 individ langs tangen på veg hjemover. Denne satt i typisk posisjon på en gjerdestolpe, og endelig satt den i ro såpass lenge at jeg rakk å stoppe bilen, slå av tenning og fiske fram kameraet, juhuuu!



Tar til slutt med et bilde fra gårsdagens tange-tur, som viser at det ikke bare er fugl å se der ute.
Dette er ganske langt ut og rett på innsiden av diket mot Vesterhavet. Legg merke til fyrlykten oppe til venstre i bildet, den står på havsiden v diket.Det er en godel både rådyr,hare og rev her ute.


4 kommentarer:

  1. flott i danmark, det siste bildet ditt er kanonbra!

    SvarSlett
  2. Ai-ai - flotte bilder! x-er fingrene for svanen.

    SvarSlett
  3. Hej Jan. Jeg har lige inde og se din hjemmeside. Smukke billeder.
    Sjovt, vi er jo næsten naboer.
    Jeg bor i Svankær og fotograferer også fugle.
    Du kan besøge min hjemmeside, hvis du har lyst: www.eihansen.dk
    Med venlig hilsen,
    Elly Hansen

    SvarSlett
  4. Takk for kommentarer, det er altid hyggelig.

    Morten, bra at rådyrene poserte villig noen øyeblikk før "komposisjonen" ble ødelagt.

    Hei Terje, joda dene ene svanene klarte seg, men se senere innlegg hvor i alle fall 2 stk dessverre ikke hadde klart seg.

    Elly, jeg har jo sett at du også har lagt observationer inn på DOF-basen, og at vi bor så tett på hinanden er jo om du sier sjovt. Jeg har sett på din hjemmeside, mange flotte bilder både her fra Danmark og fra reiser du har vært på!

    Vh/Jan

    SvarSlett