onsdag 19. desember 2012

Havørn i Thy

Jeg har sett at det var registret havørn i DOF-basen på lokaliteter i nærområdet, og i tillegg hørt kjente si at de hadde sett ørn, bare ikke jeg. MEN.. lykken står den kjekke bi, og for et par dager siden oppdaget jeg en havørn på isen på Roddenbjerg Sø. Bilen ble stoppet, kikkert og kamera fisket fram. Langt hold og svært lite lys, med dårlige fotoforhold til følge var det, men fikk tatt noen bilder før ørnen lettet og forsvant. Forhåpningene var ikke store til billedkvaliteten, og mye å skryte av er det da heller ikke. Men oppdaget ved fremkallingen på skjermen at det i bakgrunnen lusket en oter på jakt, såpass artig da jeg legger ut et bilde her. Jeg la ikke merke til oteren under fotograferingen. Forøvrig er dette det andre bildet med havørn og oter på samme bilde fra min side. Fikk de også sammen i Gaulaosen ved Trondheim for en tid tilbake. Bildet finnes tidligere i bloggen.



I dag gikk turen utover langs Agger Tange og sannelig, der ute på isen satt det også en ørn. Den hadde slått seg ned litt unna en åpen råk i isen, hvor svaner og noen ender holdt til. På bildet flytter fra den råken til en tilsvarende et par hundre meter unna. Passerer lavt over de sittende fuglene og kanskje var det juleanda den var på jakt etter.

Det er sett to ørner her i det siste og begge regnes for å være unge, 3K mener de som er gode på aldersbestemmelse av rovfugler.

3 kommentarer:

  1. Wow..spesielt å kunne fange både ørna og oteren på samme brikka, godt fanget! Setter selv pris på å bare kjøre rundt i bilen og speide etter spennende motiv...god jul! :)

    SvarSlett
  2. Det siste var jo spesielt. To fine bilder.

    Ottar

    SvarSlett
  3. Sannelig er du god på havørn og oter sammen! Fine bilder - fugl i landskap funker bra når de kommer så godt fram som her. God jul til deg og dine!!

    SvarSlett